حبیب ا... سیاری؛ پیمان لطفی پور؛ اسماعیل کاظم پور
دوره 8، شماره 23 ، فروردین 1391، ، صفحه 2-28
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی بود. در این پژوهش منظور از عدالت آموزشی، برابری فرصتهای آموزشی و افزایش دسترسی به آموزش عالی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل فراگیرندگان ورودی سال 1389 دوره کارشناسی ارشد (آموزش الکترونیکی و آموزش کلاس محور) دانشکده کارآفرینی دانشگاه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی بود. در این پژوهش منظور از عدالت آموزشی، برابری فرصتهای آموزشی و افزایش دسترسی به آموزش عالی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل فراگیرندگان ورودی سال 1389 دوره کارشناسی ارشد (آموزش الکترونیکی و آموزش کلاس محور) دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران میباشد.
در این تحقیق از روش پسرویدادی (علّی مقایسهای) استفاده شده است. جامعه آماری از 250 نفر در آموزش فاوا محور و110 نفر در آموزش کلاس محور تشکیل شده بود. حجم نمونه به ترتیب 104 نفر در گروه فاوا محور و 100 نفر در گروه کلاس محور و روش نمونهگیری در این پژوهش تصادفی ساده بود. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه انجام شده، روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمده. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون t مستقل نشان داد که فرضیههای پژوهش با فاصله اطمینان 95% تأیید شدهاند. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد، شاخصهای فراهم آوردن امکان تحصیل در منزل و ظرفیت بالای کلاسهای درس و امکان تحصیل برای شاغلین بیشترین تأثیر را در افزایش دسترسی به آموزش عالی در کشور داشتهاند و بالا بودن هزینه آموزش مجازی در کشور مهمترین مانع و محدودیت در برابری فرصتهای آموزشی و همچنین افزایش دسترسی به آموزش عالی میباشد.